אני שונא מושגים מקצועיים. בכל פעם שאני נחשף לתחומי עניין חדשים, תמיד מגיע שלב התסכול שבו המומחים משתמשים במונחים ומושגים מוזרים שגורמים לי לתהות בכל פעם מחדש – האם באמת יש במושגים הללו צורך? האם זו לא רק דרך של אנשי מקצוע להבדיל את הבראנז’ה והשפה שלהם מאחרים, ובכך לתרום להערכה העצמית שלהם? בכל הקשור למשחק הלוח “גו”, הבנתי שלא כך הדבר
בואו נביט לרגע על משחק ששיחקתי, ברמה התחלתית
OGS שני שחקנים ברמת 25 קיו בשרת המשחק אני הלבן עם קומי של 6.5+ כאשר שרת המשחק הוא משחק התכתבות, יום אחד לכל מהלך (זה מקנה זמן חשיבה וקריאת מהלכים ארוך יותר, זה משמעותי) עוד מושגים ששווה להכיר, (End game או yose) בשלבי סיום המשחק :זה היה מצב העניינים על-פני הלוח
“קטע זה של המשחק, מהווה “חידת חיים ומוות” טובה – “טסומגו הייתי בטוח שאני עומד לקחת את המשחק עם יתרון סביר של לפחות 20 נקודות ויותר כפי שעיניכם רואות, השטחים השמאלי העליון והמרכזי הם שלי, לכאורה. כך גם לגבי הפינה השמאלית התחתונה והימנית במרכז. המהלך האחרון עד לאותה נקודה שבמצב בתמונה היה שלי. מה שחלף בראשי באותה עת, זהו הרצון לסגור את הטריטוריות שלי בציפייה שבשלב כלשהו היריב יעביר את התור ויעניק לי את הניצחון השבועי. כך אוכל לחיות בשלווה תחת האשליה שאני מתקדם ב”גו”. בואו נאמר שזה לא מה שעבר במוחו הקודח של היריב. אבקש מכם להביט על צד שמאל-מטה, על קבוצת האבנים השחורה שממוקמת על שורות 6 ו-7, נראה שהקבוצה הזאת לכודה בתוך מבצר לבן ויפייפה. לא? היתכן שבחצר המבצר היפה שלי טמונה אאוריקה שעלולה להפוך לחלוטין את מצב המשחק?! אם אתם מתחילים ברמת קיו 25 כמוני, סיכוי סביר שלא שמתם לב. בכל אופן, היריב שלי ועוד איך שם לב לאוצר הטמון שם למטה C-4 בשלב זה, השחור מניח אבן תמימה על
עדיין לא השכלתי לראות את העתיד לבוא
?האם אתם מצליחים להבין מה עומד להתרחש בעוד רגע
אולי כעת? האם אתם מסוגלים לראות את התופת שעומדת להתפרץ עוד רגע אחד על כוחותינו בשדה הקרב, ולהעלים פלוגה שלמה מעל פני הלוח, במחי אבן שחורה אחת? אם עדיין לא שמתם לב, כך הסתיים המשחק
בנקודה זו נכנעתי, כשבליבי תחושת עלבון עזה ומרירה! עמדתי לנצח! ובמקום זאת – איבדתי פלוגה שלמה בשדה הקרב, והודות לכך הפסדתי במלחמה
אבל איך כל זה קשור למושג טסומגו
את זה שאלנו את לבב פרבר תס 1 דאן טסומגו הוא מונח יפני שמדבר בעיקר על חידות חיים ומוות, אך יכול גם להתייחס לחידות על קו, מרוצי לכידות, חיבור קבוצות ועוד. משתמשים במונח כדי לתאר מצבי לוח מבודדים מספיק שניתן להתייחס אליהם כאל חידה המופרדת משאר המשחק, או במקרים נדירים, משתמשים במילה כדי לתאר מצב של לוח שלם, אם יש פתרון ברור ממצב זה בטסומגו, לפעמים יגידו במפורש את המטרה. למשל, בדוגמא שלנו המטרה היא “שחור לחיות”. בפעמים אחרות לא יציינו את המטרה, וניתן לחשוב על הבנת המטרה כעל חלק מהחידה עצמה. עכשיו, אולי שאלתם את עצמכם, רגע, האם לבן חייב למות שם? והתשובה היא לא. מה שמוביל אותנו לעוד מונח חשוב – “הווריאציה המרכזית” מטבעו של משחק הגו, ישנן כמות עצומה של וריאציות בטסומגו, ובטח שבטסומגו מסובך כמו האחד בדוגמא. לכן, נהוג להתייחס לאחת מדרכי ההתנגדות של היריב כאל הווריאציה המרכזית לפעמים הווריאציה המרכזית תהיה הרצף האופטימלי של היריב, אבל לרוב זו תהיה ההתנגדות העקשנית ביותר, או התנגדות בה יש טריק יפה שעל פותר הטסומגו לזהות. כפי שצריך להיות מובן בינתיים, כמו שגם בגו יש הרבה אינטואיציה, כך גם בכל הסובב אותו. לבחור את הווריאציה המרכזית מתוך עץ הווריאציות הגדול של חידה, זה יותר אומנות מכל דבר אחר
הסבר על חידת הטסומגו מהמשחק שלנו, וכיווני התפתחות אפשריים
לבב ממשיך בהסבר במשחק הנתון, הפינה של לבן מוקפת לחלוטין. ולכן ניתן להתייחס למצב כאל מבודד משאר הלוח, ולקרוא לזה טסומגו. מכיוון שזהו תור השחור לפני מהלך “1”, הכי הגיוני להתייחס לזה כאל “שחור לחיות” אך ניתן גם לחשוב על טסומגו אחר, קל יותר, שמתחיל לאחר שמהלך “1” שוחק. טסומגו זה יהיה “לבן לחיות עם כמה שיותר נקודות” וניתן להתייחס לחידה זו כאל חידת endgame אם לחיות קל מספיק, או כאל חידת חיים ומוות (ללא מיקסום הנקודות) לרמה נמוכה יותר. כעט, אנו יכולים לחזור להגדרת הטסומגו ולהוסיף עוד ניואנס – כאשר אנו קוראים לאזור בלוח טסומגו, אנו מתכוונים לכך שיש שחקנים ברמה כלשהי שיוכלו לקרוא כל וריאציה במצב ולדעת בוודאות את הרצף האופטימלי. למשל, טסומגו ל5 קיו, יהיה מצב לוח שרוב השחקנים ברמת 5 קיו ומעלה יוכל לפתור באופן מושלם. אז במשחק שלנו בעצם יש כמה טסומגו, לרמות שונות
ובחזרה לגיבור המשחק שלנו
זוהי עוצמתו של המושג טסומגו! להפוך את הקערה על-פיה! ולגרום למפסיד – לנצח! או במשחק הספציפי שהצגתי, אם תרצו – “הנוצרים נהפכו לנצורים”. תהיו בטוחים שלאחר המשחק הזה אני מתכוון לאתר ברחבי הרשת כל חידת טסומגו שבנמצא, ולחרוש מושג זה לאורכו ולרוחבו מוסר השכל – אל תזלזלו במושגים מקצועיים דיסקליימר – המשחק לא באמת הסתיים כפי שציינתי ולא באמת הפסדתי במשחק, אך בהחלט הייתי עשוי להפסיד אותו